Stiri si reportagii

Iuliu Baratky, minunea blondă a Giuleştiului

Legenda spune că fotbalistul Giussy Baratki a fost peste Dobrin, Balaci sau Hagi. Realitatea confirmă că a evoluat pe toate posturile, la Rapid, naţionala României şi cea a Ungariei, i-a plăcut viaţa şi a murit din dragoste prea mare pentru o femeie. Un lucru este cert: cei care l-au văzut jucînd ar băga mâna în foc: a fost cel la tare!

Echipa naţională a România la Roma pe 14 aprilie 1940. Romania: David, Sfera, Lengheriu, Vintila, Juhasz, Lupas, Bindea, Mihailescu, Baratky, Reuter, Giga Popescu

Echipa naţională a România la Roma pe 14 aprilie 1940. Romania: David, Sfera, Lengheriu, Vintila, Juhasz, Lupas, Bindea, Mihailescu, Baratky, Reuter, Giga Popescu

Înaintea lui Dobrin, Balaci
şi Hagi a fost Baratky!


Fotbalul românesc şi-a ales cu grijă, în timp, eroii. Jucători care au făcut istorie pentru echipele lor au fost mulţi, foarte mulţi. Parte dintre ei şi-au căpătat statutul de idoli ai tribunei, alţii au picat încet în negura uitării. Trei nume au rămas întipărite definitiv în mintea şi inimile microbiştilor, indiferent de simpatii: Dobrin, Balaci şi Hagi. Trei jucători emblematici, din trei epoci diferite. Dar, înaintea lor, atunci cînd fotbalul în sine era mai mult plăcere decât bani, microbiştii aveau un alt idol: Iuliu Baratki. I s-a spus “Minunea Blondă”.

Vă spun că el a fost cel mai bun!”

Este greu să alegi între realitate şi ficţiune, între cifre seci şi poveşti. Poveştile sunt mai atrăgătoare şi ne încăpăţînăm să credem în legende. “Minunea Blondă” şi-a construit propria legendă. Dacă citeşti poveştile despre Giussy Baratki, îţi dai seama că adevărul se îmbină extrem de des cu incredibilul. Însă e cu adevărat fascinant să asculţi depănarea vieţii lui Baratki din gura unuia care i-a fost coechipier la Rapid, Ion Costea, cel mai bătrân rapidst în viaţă. “Vă spun eu că nu se va mai naşte în România jucător ca Giussy Baratki. Nimeni nu îi putea lua mingea, iar golurile sale erau neobişnuite. Omul ăla nu marca niciodată goluri banale. Era un fotbalist imens, un tip foarte arătos şi de o eleganţă dusă către perfecţiune”, povesteşte Costea.

Fotbal şi femei frumoase


Povestea lui Baratki are secvenţele unui film pigmentat cu dragoste şi cu aventuri. Tînărul fotbalist orădean a trebuit să plece de la Oradea, deşi CAO era o forţă la vremea aceea. Celebra Hungaria Budapesta îl racolase, dar blondul mijlocaş pleca peste graniţă cu inima strînsă. Acasă rămînea cea care trebuia să îi devină soţie. Primii doi ani au fost teribili, cu Giussy transformat în eroul Hungariei. Viaţa de huzur dusă în alcovul unei cîntăreţe celebre din Budapesta l-a determinat să “lucreze “ în două schimburi. Dimineaţa făcea antrenamente, iar seara era coechipierul de nădejde al lui Bachus. Dorul de iubirea lăsată acasă l-a smuls din braţele unguroaicei şi l-a trimis înapoi, la Oradea. Întors la Oradea, Baratki a redevenit fotbalistul de geniu şi au urmat trei sezoane fulminante la Crişana. Apoi a luat calea Bucureştilor, unde avea să înceapă cea mai frumoasă perioadă din cariera sa. Urma să joace în vişiniul Grantului.


Ronaldinho l-ar fi invidiat! ;)

 “Of, parcă a fost ieri!”, rememorează Costea. “Toţi eram curioşi să vedem cum arată tipul acela teribil de la Crişana. N-a venit cu aere de vedetă, dar parcă ne hipnotiza. La un antrenament, mă enervase cu driblingurile sale şi i-am băgat o alunecare de l-am luat cu fulgi cu tot. S-a ridicat, a venit la mine, m-a mîngîiat pe cap şi mi-a spus <bravo, Ioane!>. Avea o precizie uimitoare în ambele picioare. După antrenamente, îi plăcea să se joace. Trasa cu creta o linie groasă pe bara transversală şi paria cu copiii de mingi că va trimite balonul din  marginea careului de 16 metri pînă va şterge linia, fără să rateze. Nu a pierdut nici un pariu, niciodată”, mai povesteşte Costea.

Fără noroc în dragoste


Altfel, deşi aveau firi total diferite, Baratki şi Costea erau prieteni şi în afara terenului. “Îmi plăcea să stau alături de el. Învăţam multe, dar nici n-am vrut să îl copiez. Avea un mod de viaţă fascinant, totuşi nu-l invidiam. Trăia cu o dansatoare de cabaret şi gurile rele spuneau că dormitorul domniţei nu era gol în nopţile pe care Giussy le petrecea în deplasări. De multe ori stăteam cu el la restaurant, la un şpriţ, şi ofta. Îl simţeam că suferă după o iubire pierdută undeva, într-o mahala din Oradea. Eu plecam în miez de noapte, dar prietenul meu rămînea cu paharul în mînă, privea în gol, părînd concentrat la melodiile lui Gică Petrescu. Cred că nici nu observa cînd dispăream”.

Patru Cupe  şi multă şampanie


Deşi cariera sa de fotbalist s-a întins pe un sfert de secol, Iuliu Baratki nu a cucerit niciun titlu de campion. În schimb, între 1937 şi 1941, a cîştigat de patru ori Cupa României, trofeu considerat specialitatea casei în Grant. “Campionatul reprezintă o cursă lungă, prin ploi şi mocirlă, în care rezultatul de moment nu e edificator. Cupa e altfel, un fel de <a fi sau a nu fi>. Cupa străluceşte precum stiletul în soare”, a explicat fotbalistul bucuria vişiniilor de a ridica deasupra capului Cupa României. Şi de fiecare dată se umplea ochi cu şampanie...

Scufundarea

După război, Baratki n-a mai fost acelaşi. Timpul trecuse, blondul se transformase în cărunt. Nici oamenii nu mai erau aceiaşi. S-a întors în Giuleşti, dar totul arăta acum altfel. A plecat din nou, debusolat, în căutarea unei identităţi pierdute. Fotbalistul de neoprit din cursele sale nu reuşea să treacă de cel mai aprig adversar: paharul. A încercat antrenoratul într-un anonimat aproape total. Pentru toţi exista doar fostul fotbalist Baratki. Antrenorul, nu!


Ultimul dribbling nu i-a ieşit

Apoi, boala l-a doborît. Uitat pe un pat de spital, fostul internaţional a primit o scurtă vizită a soţiei. După despărţire, s-a tîrît cu greu pînă la fereastră. În faţa spitalului, dansatoarea sprinta voioasă la braţul altui bărbat. În acel moment, inima lui Iuliu Baratki încetă să mai bată. La 52 de ani, “minunea blondă” dribla spre cer, lăsînd în urmă ceea ce iubise cel mai mult: femeile, vinul şi vuietul tribunei.

L-au făcut vişiniu şi pe prefectul Capitalei!

În mai 1938, Rapid urma să dispute o semifinală din Cupa României în compania marii rivale, Venus, echipa poliţiei, al cărei preşedinte era prefectul Capitalei, Gabriel Marinescu. În prelungiri, la scorul de 1-1, Giussy Baratki a marcat golul victoriei şi al calificării. După meci, conform tradiţiei, feroviarii au sărbătorit succesul lîngă Gara de Nord, la restaurantul Luther, acolo unde cînta de obicei Maria Tănase. La plecare, Baratki, Auer, Vintilă şi Rafinschi au fost arestaţi fără nici o explicaţie. Pentru a-i scoate din beciurile poliţiei, preşedintele giuleştenilor, Costică Ardeleanu, a cerut rejucarea partidei pe motiv de arbitraj părtinitor! Înaintea meciului, în vestiarul Rapidului, Giussy Baratki a promis că va marca două goluri. Auer a plusat şi el tot cu două. La rejucare, feroviarii au învins Venusul cu 4-2. Două le-a dat Giussy, două Rici Auer. Prefectul Marinescu a fost atât de  impresionat de performanţa rapidiştilor încît la puţin timp a devenit chiar preşedinte de onoare al Rapidului!

tribuna libera

La 07.12.2017 16:08:08, Gabone a spus:

Articolul bun..dar comentariile sunt DEMENTIALE!..Două grupe: 1: Adoratorii..”da nene asa a fost, erau supra oameni, fotbalisti giganti” si 2: Contestatari- fotbalisti de 2 lei, betivi si rebuturi genetice.. Adevărul?..Habar nu am..FIINDCĂ NU EXISTĂ IMAGINI FILMATE..asta e smecheria, televiziunea si coorporatile interesate de publicitate au creat eroii din fotbalul modern..

La 15.10.2017 05:40:06, Gabrielpex a spus:

Writing a medical thesis or dissertation is a task done by almost all postgraduate and master's medical students. Dissertation is derived from the Latin word disserto which means discuss. It is essential to write successful medical papers such as medicine essays and medical thesis papers. There are several reasons as to why students write medicine essays. One of the reasons is to promote enhancement of critical judgment, research skills as well as analytical skills. Moreover, medicine essay writing produce students with the ability to 4evaluate and analyze data critically. The initial step for writing medicine essays is to choose a topic. A writer should have at least three topics to choose from. The topic has to be interesting, feasible and relevant. It is essential to write quality medicine essay. Hence, students need to have analytical skills and perfect writing skills. The writing skills will enable them write outstanding essay papers that can be highly regarded by instructors and professors. Teachers often require a lot and expect a lot from their students in terms of medicine essay writing. for this reason, students find essay writing to be an extremely difficult task and hence resort to buying custom medicine essays. A custom medicine essay has to be written by professional writers who are qualified in the field of nursing. Moreover, the custom medicine essay has to be original and plagiarism free. This means that it has to be written from scratch by experts with many years experience. The many years experience should enable a writer to write any form of medical paper including medical thesis, medicine essay and even medicine research paper. Moreover, experience will enable a writer to write a medicine essay that can guarantee academic success. Students get custom medicine essays from custom writing company. It is essential to choose the best company so that one can get the best custom medicine essay. The best and the most reliable medicine essay writing company should have some unique characteristics such as affordability and the ability to provide original and superior quality medicine essays. The other quality is that the company has to hire expert writers who can write quality medicine essays and other types of medical papers. The essays should not only be quality but also plagiarism free and free of grammatical and spelling mistakes. A custom medicine essay has a similar structure to any other academic essay assignment. It has an introduction that introduces the topic and tells the reader what the essay is all about. The second section is the body that has many paragraphs supporting the main topic. Finally there is the conclusion that briefly summarizes what has been discussed in the body section of the essay. Students should choose reliable writing companies so that they can get quality custom papers on several fields such as technology, sociology and law in addition to medicine field. Our custom writing company is the best company that all clients should rely on when in need of any given type of medicine paper. We provide quality papers that not only plagiarism free but also original. Moreover, our custom papers are affordable and able to guarantee academic excellence at all times. All our medical papers are reliable and sure of satisfying clients at all times.  

La 10.10.2017 22:18:36, Felixmaf a spus:

Writing a medical thesis or dissertation is a task done by almost all postgraduate and master's medical students. Dissertation is derived from the Latin word disserto which means discuss. It is essential to write successful medical papers such as medicine essays and medical thesis papers. There are several reasons as to why students write medicine essays. One of the reasons is to promote enhancement of critical judgment, research skills as well as analytical skills. Moreover, medicine essay writing produce students with the ability to 4evaluate and analyze data critically. The initial step for writing medicine essays is to choose a topic. A writer should have at least three topics to choose from. The topic has to be interesting, feasible and relevant. It is essential to write quality medicine essay. Hence, students need to have analytical skills and perfect writing skills. The writing skills will enable them write outstanding essay papers that can be highly regarded by instructors and professors. Teachers often require a lot and expect a lot from their students in terms of medicine essay writing. for this reason, students find essay writing to be an extremely difficult task and hence resort to buying custom medicine essays. A custom medicine essay has to be written by professional writers who are qualified in the field of nursing. Moreover, the custom medicine essay has to be original and plagiarism free. This means that it has to be written from scratch by experts with many years experience. The many years experience should enable a writer to write any form of medical paper including medical thesis, medicine essay and even medicine research paper. Moreover, experience will enable a writer to write a medicine essay that can guarantee academic success. Students get custom medicine essays from custom writing company. It is essential to choose the best company so that one can get the best custom medicine essay. The best and the most reliable medicine essay writing company should have some unique characteristics such as affordability and the ability to provide original and superior quality medicine essays. The other quality is that the company has to hire expert writers who can write quality medicine essays and other types of medical papers. The essays should not only be quality but also plagiarism free and free of grammatical and spelling mistakes. A custom medicine essay has a similar structure to any other academic essay assignment. It has an introduction that introduces the topic and tells the reader what the essay is all about. The second section is the body that has many paragraphs supporting the main topic. Finally there is the conclusion that briefly summarizes what has been discussed in the body section of the essay. Students should choose reliable writing companies so that they can get quality custom papers on several fields such as technology, sociology and law in addition to medicine field. Our custom writing company is the best company that all clients should rely on when in need of any given type of medicine paper. We provide quality papers that not only plagiarism free but also original. Moreover, our custom papers are affordable and able to guarantee academic excellence at all times. All our medical papers are reliable and sure of satisfying clients at all times.  

La 12.08.2016 08:48:59, iwHdF5tm6YG a spus:

It's great to find soeomne so on the ball

La 12.08.2016 08:01:18, hgOxbKPnT a spus:

No coanpmilts on this end, simply a good piece.

La 08.02.2016 13:07:46, Doru Morozan a spus:

Scurta vreme antrenor la Dinamo Barlad. Pe bicicleta sa era scris"Julius Baratky, str. Bela Bartok 6, Tg. Mures" L Nume de legenda chiar si in mintile noastre de copii!

La 07.05.2015 19:07:34, gigi a spus:

de titus ozon si niki dumitriu ati uitat

La 29.05.2013 20:00:34, Lupu a spus:

Cel mai mare pacat probabil ca a fost o fira sentimentala, e cu adevarat o boala, dar probabil ca orice altceva din viata asta vine la pachet atat cu avantaje dar si cu dezavantaje - "rau cu rau dar mai rau fara rau"...ramane la latitudinea fiecaruia sa decida. Una peste alta, fara doar si poate a fost un caracter desavarsit. Pacat...doar 52, se putea mai mult.

La 26.02.2013 12:53:25, Bubu a spus:

Sunt rapidist si sunt mandreu am dor 16 ani dar dupa dupa cele citite aici ma face sa imi doresc sa pot vedea si eu un meci in care a jucat ,,minunea blonda ,, dupa cele spus este un fotbalist care nu are comparatie un adevarat om dar mai ales juca fotbal nu era mercenar

La 29.11.2012 01:26:12, AxpKBEBPcGaIzHTf a spus:

Trebuie sa pleci neaparat din Simon?Daca da, macar icancrea sa pleci pe crucea albastra, care se intersecteaza in saua polite cu cu crucea rosie, dar suna mai intai la salvamont sa intrebi daca mai exista traseul ala, ca sa nu patesti ca mine...Daca nu, mai bine pleaca pe traseul asta pe care l-am facut eu, pe Valea Gaura din Poarta (de la telescaun) pe cruce rosie, care e super frumos, lasand la o parte ca e cam lung, sau, mai scurt, pe Ciubotea, tot de acolo.Alte sfaturi, din pacate, nu sunt in masura sa iti dau. Imi pare rau.. Multa bafta iti doresc!

La 28.11.2012 07:55:47, CYMcRTAqSFhv a spus:

Ti-am vazut comentariul de cand l-ai posatt dar nu am vrut sa-ti raspund pana nu am citit si jurnalul tau :)Concluzia: voi ati patit-o mult mai rau decat noi! Chiar imi pare super rau, dar cred ca cel mai important a fost ca pana la urma v-ati relaxat, v-ati bucurat si v-ati simtit bine la Muntele Rosu.Cat despre trasee, pot sa zic asa:traseul prin caldari de la balea la podragu am auzit si eu ca e foarte obositor, dar in principiu n-ar trebui sa dureze mai mult de 7 ore, hai vreo 8-9 cu rucsac f greu ca voi. Problema la voi cred ca a fost, in afara de rucsaci grei, si lipsa antrenamenului, probabil la fete. Nu stiu daca e asa, dar cam asta am dedus eu din povestea ta. Te rog sa ma scuzi daca gresesc.Noi ne-am dus la podragu de la balea pe creasta, si cred ca era mult mai bine si pentru voi asa, desi poate fetele s-ar fi speriat de lanturi. Cand ne-am intors, ca sa schimbam peisajul, am intrebat si noi cabaniera la Podragu cum e traseul prin caldari si ne-a zis ca nu ne recomanda, pentru ca e obositor. Asa ca nu ne-am dus. Am pornit in acelasi timp cu un alt cuplu. Noi pe creasta, ei prin caldari. Cand am ajuns noi in punctul unde se unesc cele 2 trasee, la fereastra zmeilor, ei nu ajunsesera, si teoretic se face cam acelasi timp... Cat despre traseul de la podragu spre victoria... Doamne apara si pazaste-ne. Eu nu cred ca o sa merg vreodata pe acel traseu, mai ales la coborare. Am auzit doar cat de lung si obositor atat psihic cat si fizic e, si doar din auzite m-am lamurit ca nu vreau pe acolo.In fine, concluzia la toata treaba asta este ca trebuie sa ne informam extrem de bine asupra traseelor si a timpilor, mai ales din jurnalele altora, si sa nu ne inhamam la ceva mai greu decat putem duce, atat la propriu cat si la figurat. Eu de exemplu am renuntat de mult sa car rucsac greu cu cort si toate cele, daca am optiunea unei cabane, si incerc mereu sa am rucsacul cat mai usor, pentru ca cu cat il am mai greu, cu atat fac x ore in plus fata de cat ar trebui sa fac de fapt.La faza cu autostopul si cu epilatul tin sa-ti multumesc, am tras o portie buna de ras :)In rest numai bine iti doresc si carari cu soare! Si nu te descuraja, omul cat traieste invata! Daca ai invatat ceva in urma experientei astea, asta e important! :)

La 13.01.2012 19:23:26, morozan a spus:

Mi-am amintit in asta seara de Baratky. Copil fiind la Barlad, Baratky (Baratky antrena Dinamo Barlad) cu bicicleta sa prin tirg (pe care era notata adresa "Bartkky, St. Bela Bartok 6, Tg. Mures) asculat la antrenamente sfaturile Magului, deja obosit "Prima repriza nu prea placut la mine, ia hai sa placa a doua" Nebunie Maestre: Dumnezeu sa te aibe in paza. Doru Morozan, Nürnberg

La 23.01.2011 01:10:20, claudiu a spus:

dragilor

La 08.11.2010 22:13:25, crangureanu mihail a spus:

doar rapidistii aevarati stiu cine a fosst baratky si ce inseamna el pentru rapid . daca vor saafle mai multe despre el sa citeasca [scuze] cartea Mminunea blonda scrisa cred de george mihailescu. acolo vezi spiritulRAPIDULUI

La 04.05.2010 13:29:04, benzemacaraone a spus:

Baratky a fost, dupa rezboi, pt scurta vreme antrenor al nationalei Romaniei. De asemenea a antrenat Dinamo Bucuresti intre 1957 si 1959. Iar din 1959 pana in 1962, cand a trecut la cele vesnice, a fost tot la Dinamo, ca antrenor de tineret. Cat despre topurile fotbalistilor romani de care s-a tot vorbit... Baratky si Dumitrache (in oricare ordine) sunt pe primele 2 locuri.

La 22.01.2010 23:07:18, ploiesteanu a spus:

@p.Habar nu ai,pe vremea aceea Real si Barcelona nu insemnau mare lucru.Baratky a jucat la o echipa faimoasa a acelor timpuri,Hungaria Budapesta,echipa ce a invins chiar si campioana mondiala,Uruguay.Pana sa revina in tara,a jucat 9 meciuri in echipa nationala a Ungariei,care era o forta mondiala pe atunci.Are 100 de goluri in 153 de meciuri in prima divizie,si 13 goluri in 20 de meciuri la nationala,ce zici de procentajele astea?Trebuie sa ai o mare doza de nesimtire ca sa vorbesti in halul asta despre niste fotbalisti uriasi.

La 23.12.2009 21:23:45, DA a spus:

Baratki a fost cel mai mare mijlocas dreapta al tuturor timpurilor....la cupa mondiala nu a jucat..vb tampeni

La 23.12.2009 21:22:34, Iovan a spus:

Nu stiu nimic de meciul cu Cuba..dar aduti aminte ca am batut Serbia prin 38 cu 2 goluri baratki

La 28.11.2009 11:42:12, p a spus:

mda. problema e ca n=au fost deloc uriasi. au fost niste anonimi (ma refer dpdv al fotbalului mondial), niste legende plasmuite de tribunele infierbantate. nu au rupt gura targului decat la rapid, unde daca reuseai doua driblinguri consecutive ti se facea statuie. sistemul si timpurile nu au nicio legatura. kocsis si puskas erau tot din zona asta si au ajuns la real madrid si barcelona, nu au murit flamanzi (si beti) la rata targu mures. nu mai evita intrebarea si raspunde: de ce la cupa mondiala am facut rahatul prastie si ne-a eliminat cuba din primul tur? de ce nu i-a batut baratki de unul singur? la valoarea lui, trebuia sa batem si brazilia la scor, daramite pe descultii cubanezi...

La 27.11.2009 16:48:58, RapidCringasi a spus:

Sa fii siguer ca Messi le-ar fi carat geanta. Dupa cum mai spunea cineva inaintea mea, daca cei din ziua de azi (inclusiv Messi asta al tau) ar juca pe acele terenuri cu acele ghete (fara crampoane) si cu mingiile alea groase si mari din piele, nci nu ar fi putut sa alerge ca lumea nu sa mai si joace fotbal si sa faca spectacol , si la pauza ar fi ramas la cabine cu bataturi in talpi. Betivi de doi lei??? Ti-as spune citeva , dar mi-e ca ma baneaza astia. Adica Dumitrache, Dobrin, Baratky (MAI ALES) au fost "betivanii astia de doi lei"!!!. Bai copile, ti-am mai spus ca mai trebuie sa cresti. Probabil ca nu ai nici 15 ani si esti vreun teribilist care crede ca le stie pe toate. mai asteapta vreo 20 de ani macar, si iti vei da seama ca la 15 ani nu stiai NIMIC. Daca ai mai mult de 15 ani... chiar este grav. Inseamna ca ai o mare frustrare in tine si nu o sa apuci 40. Am avut pe vremea aia niste jucatori de jucatori. TALENTE. ARTISTI. Sunt talente si in zilele noastre, dar dupa cum mai spunea cineva , un Hagi sau un camataru sau Balaci daca nu ar fi trudit si nu s-ar fi tinut de antrenamente si nu si-ar fi luat meseria in serios si ar fi avut "viata sportiva" a unui Baratky sau Ionica Bogdan sau Dobrin sau Ozon... nu ar mai fi fost nici jumatate din ceea ce au fost. Valabil si pentru Messi, cristiano Ronaldo si toata pletada asta de "vedete" platite cu milioane de euro. Invata sa respecti ADEVARATUL TALENT. Si munca conteaza foarte mult si este foarte importanta indiferent ce faci , dar daca niste fotbalisti sunt admirati de O LUME'NTREAGA si totusi au trairile lor sufletesti care nu ii lasa sa se debaraseze de alcool si TOTUSI sunt atit de uriasi , atunci ei sunt CU ATIT MAI MULT de laudat.

La 27.11.2009 16:07:20, paul a spus:

daaa, erau geniile geniilor, nascute in inima carpatilor. saracu messi cred ca le-ar fi carat geanta daca ar fi fost coechipieri. iti dai seama cat ar fi fost de buni daca ar fi avut conditiile de azi, daca ar fi facut antrenamentele care se fac azi si daca nu ar fi fost niste betivani de doi lei. cred ca ar fi castigat cupa mondiala cu doi oameni si-un portar. aaa, da stai ca am participat la un campionat mondial cu baratki in echipa. hmm, da, imi aduc aminte. ne-a eliminat cuba in primul tur. :)))))))))))

La 27.11.2009 05:00:12, paul a spus:

nu trebuie sa fi fost de fata ca sa imi dau seama ca sunt niste exagerari imense. e absolut i m p o s i b i l sa lovesti transversala de la 16 m cand si de cate ori vrei tu. asa precizie nu au nici superjucatorii de acum, care se antreneaza toata ziua de cand au invatat sa umble, daramite betivanii din povestile voastre. hai, mai povestiti ceva, ca mor de nerabdare sa mai aflu si de alti super-duper-jucatori romani care au murit in anonimat pentru ca in romania nu exista organizare. :))))))

La 26.11.2009 23:08:38, RapidCringasi a spus:

Mare fotbalist. Un artist, un geniu. Dumnezeu sa-l ierte. Forza RAPID. P.S. Gyzmo, si tu crezi ca ai fost spiritual cu postarea ta? ce ai vrut sa scoti in evidenta? Orice ar spune oricine, BARATKY si-a facut faima la RAPID nu la Oradea, exact cum Hagi si-a facut-o la Steaua, chiar daca era un fotbalist inzestrat si inainte de a se duce acolo. Lasati rautatile astea ca sunteti ridicoli. Baratky este perceput ca GENIUL din GIULESTI. Minunea blonda DIN GRANT. FORZA RAPID.

La 26.11.2009 22:24:03, gyzmo a spus:

Va multumesc pentru articol. Baratky Gyula a fost varul bunicii mele, iar acest articol m-a facut sa lacrimez. Ar fi foarte mult de spus despre Gyuszi bacsi, dar un lucru e cert, a fost un mare fotbalist si un mare petrecaret! Forta FC BIHOR, HAI POLI TIMISOARA!!!

La 26.11.2009 22:13:50, Vlad a spus:

@ Valentin Am avut juctaori de talie mondiala si asta nu este de contestat. Problemele care ne-au impiedicat si ne impiedica sa atingem marea performanta le-as putea pune intr-o lista destul de lunga. Am sa mentionez cateva, cele de capatai: - lispa de seriozitate, care ajuta atingerea unui nivel profesionist, (valabil pt orice domeniu nu doar in sport); - lipsa de curaj; lipsa de a crede in fortele proprii. Suntem destul de labili pshic incat sa ne lasam imopreioanti de reclama, de faima (de multe ori nejustificata) a celor cu care ne confruntam. Traim asta in orice situatie, ca individ, ca echipa, ca natiune. - Suntem invidiosi pe semenii nostri. Asta se rasfrange intr-un mod negativ la nivel de natiune. Sa va aduc aminte ca Octavian Blaga a fost propus la premiul Nobel pt literatura si cei ce l-ai contestat au fost "colegii" lui romani? (revenid la fotbal, intreb a miia oara: de ce n-a jucta Dobrin in Mexic?) - nu avem spirit organizatoric; in cultura noastra, organizarea n-a fost nicioadata o caracteristica tare. Pana si unirea ce mare, ne-au facut-o altii. - suntem cumva rudimentari ca nu ne-am gandit nicioadata ca pentru a indrepta ceva in viata naostra, pentru a neface viata mia usoara, trebuie sa identificam defectele si sa incercam sa invatam sa pretuim valaorile autentice; sa renuuntam la invidie, sa invatam sa ne mobilizam, sa invatam sa credem mai mult in noi; sa invatam sa ne organizam. Sa anulam orice elemnet pertubatoriu ce ne poate afecta negativ viata. Nu vreua sa politizez a ceasta intiativa a Timisoareanei, dar uitai-va numai ce se intampla azi la nivelul de varf al politicii noastre; se incalca cele mia elementare principii doctrinare. Sunetm martori la cele mia atipice aliante, cele mai promiscuie combinatii. Cum vrei sa te inalti c anatiunii cand sufletul tau e marunt, preocupat doar de ce-ti intra in burta? Nu stiu daca exemplele mele ti-au fostsuficiente Valentin, pentru a intelege problematica noastra ca popor. Numai bine!

La 26.11.2009 21:50:17, Vlad a spus:

Toate aceste comparatii sunt absurde. Talentul este talent si iese la iveala in orice circumstanta. Sunt convins ca Baratki ar fi umplut stadioanele si azi, la fel cum ar fi facut-o si Hagi daca ar fi jucat in vremurile de atunci. Pentru a-mi sustine argumentele, va spun (si va invit sa verificati, sa vedeti ca nu vorbesc prostii) ca Dobrin, inainte de a juca fotbal cu mingea de cauciuc (nici vorba de una de fotbal), a jucat cu mingii facute din carpe; mingii care nu sareau. Asta cand era copil si juca pe Maracana argesului cu ceilalti, unii de varsta mai mare ca el. Erau cu totii prea saraci ca sa-si permita mingii. Ei bine se stie, marturii exista in acest sens (cititi deexemplu " fotbalul e viata mea" de marius popescu),ca asa cum vrajea mingea de fotbal cand devenise juctaorul lui FC arges, la fel fascina si jongla si cand folosea mingile de carpa. Geniul e geniu si -n pielea goala, ca sa parafrazez o zicala romaneasca. Deci n-are rost sa spuneti ca ce facea unul candva, celelalt n-ar fi putut sa faca. Astea sunt doar simple specualtii. Cirtu ar fi fost la fel de spectaculos, daca nu chiar mai spsectaculos atunci cand fundasii nu erau asa de "neprientenosi", cum a fost si in timpurile noastre. Eu nu l-am prins pe Baratki jucand, nici pe Ozon, nici pe Petchovski dar am auzit din gura unor oameni cu pretentii ca au fost niste jucatori exceptionali. Eu am inceput sa gust fotbalul sub Dobrin. A fost cel ce m-a vrajit si inca ma mai simt sub bagheta magica a lui. Subiectivismul este greu de controlat si tine de natura umana. Ca Baratki lovea bara la linie, pe mine unul nascut sub fentele gascanului lovitul repetat al a barei chiar si in acelas loc, nu ma misca prea tare. Asa ceva a insemnat un lucru deosebit atunci, pe vreme alui Baratki caci erau nemaivazute probabil dar acum...asa ceva, nu mi-o luati in nume de rau, dar multi o fac. Si Dobrin dadea in bara cand vroia. In primii ani de antrenorat la arges, dupa antrenamente, isi pedepsea uneori portarii pentru greselile din timpul meciurilor. Ii tinea in poarta pana cand acestia ii aparau prima minge; asta era conditia. Le spunea si undele-o da: " sunt pe ea mestere" se infumurau portarii si ...erau mereu pe "sub ea"! Nu aparau nimic. Trebuie sa mai adaug un fapt. Executiile erau de dincolo de 16 m si de multe ori erau preluari din vole, din centrarile lui Radu I (burtila, cum i se spunea). Si-acum il aud cum le spune portarilor: " la paianjenul din stanga ta; la radacina barii din dreapta, la seminaltime etc. Nicioadata nu plecau portarii mai devreme de cat avea el chef sa targa la poarta...mai precis, cand se plctisea . Vorbim acum despre peste o ora de tavaleala la portari! In fine, nu despre Dobrin am vrut sa vorbesc, imi cer si scuze pentru ca subiectul Baratki nu este unul de trecut pe planul doi si nu vreua sa credeti ca sunt lispit d erespect sau de bun simt. Punctul pe care vreau sa-l fac aici este ca Baratki a fost fenomenal si ar fi putut juca si azi cu la fel de mult succes cum a facut-o si inainte de razboi. Avem nevoie de Baratki, Pechovski, Dobrin, Balaci, Hgi, Raducanu...de toti. Avem nevoie de astfel de juctaori , ca de aer!

La 26.11.2009 21:42:37, valentin a spus:

incredibil ! va gasiti sa-i comparati cand din start logica pica - sunt oameni din epoci diferite (nenea cvucs ! normal ca fiecare s-ar fi adaptat vremurilor in care ar fi evoluat), eu nici macar nu i-am vazut jucand pe petschovschi, baratky, dobay iar de dobrin sau balaci numai pe dvd-urile cu meciurile din trecut ! clasificarile voastre nu-si au rostul dar un lucru e sigur - daca am avut cei mai buni jucatori de fotbal de pe planeta cum se face ca suntem asa de mici in istoria fotbalistica ?!

La 26.11.2009 19:44:12, CVUCS a spus:

Uitasem ceva. Da, este posibil sa stergi linia facuta cu creta de pe bara, daca dai de 10,12,14 ori unde trebuie, lucru deloc dificil pentru un fotbalist de talia lui Baratky. ce-mi plac mie astia care pun la indoiala tot ceea ce nu este despre echipa lor sau despre ceva ce le place lor. Forza Poli. Respect Rapid.

La 26.11.2009 19:34:48, CVUCS a spus:

Ghibitz, daca Hagi si ai lui ar fi jucat pe terenurile alea, cu mingiile alea si cu ghetele alea, nu ar fi putut nici macar sa alerge 90 de minute , nu sa mai dea si goluri si sa faca arta si magie cu mingea. Ala cu "una bucata adevar" de sub Ghibitz: du-te nene si te culca , ca poate ai obosit. Chiar au fost legende. Chiar erau oameni de caracter. Chiar era o alta lume. Bineinteles ca tu care i-l vezi pe alde Tamas , Ganea si Becali toata ziua buna ziua , nu iti vine sa crezi asa ceva. Ghinionul tau.

La 26.11.2009 17:54:55, ghibitz a spus:

-trebuie sa tinem seama de conditiile in care au evoluat fiecare dintre acesti monstrii sacri ai fotbalului romanesc; conditiile erau diferite pentru diferite perioade asa ca nu trebuie absolutizat; subliniez doar faptul ca, daca mingile de de atunci aveau elasticitatea celor de astazi, Marian (o alta legenda rapidista) dadea goluri de la centrul terenului! eu l-am vazut pe Petchowsky cum a dat gol cu capul de la 20 (douazeci)m.; am intalnit jucatori antrenati de Baratky care povesteau ca, dupa antrenament, puneau pariu cu maestru iar acesta lovea bara portii cu mingea, de la 16m de cate ori voia! (Baratky si Petchowsky au jucat, la timpul lor, si in echipa Hungariei!); Dobrin si Hagi au prins alte vremuri: terenuri mai bune, mingi mai bune, dar si adversari mai puternici; asa ca fiecare trebuie privit dpdv al epocii in care a evoluat!

La 26.11.2009 17:48:00, cel mai mare fotbalist al tuturor timpurilor! chemati presa internationala! a spus:

stergea linia de pe bara :))))) ce-mi plac legendele. reteta e urmatoarea: iei una bucata adevar, il infloresti cat cuprinde si hop!, ai o poveste de zis. sunt convins ca baratky a fost un jucator foarte bun, dar nu mai scrieti de genul asta, ca rade lumea. am jucat si noi pe la niste cupe mondiale in vremea aia. de ce nu l-a remarcat nimeni?

La 26.11.2009 17:22:18, had3s a spus:

frumos gestul echipei nationale din '40......din pacate patriotismul a disparut din romania.baratki a fost un mare golgeter.el impreuna cu dobay au fost cei mai buni jucatori romani din prima jumatate a secolului 20

La 26.11.2009 16:52:46, BauBau a spus:

Baratky, un jucator de exceptie, dupa cum afirma cei mai multi, cel mai bun din cei mai buni. Un jucator de legenda care si-a gasit gloria si faima sub culorile celui mai de legenda club, Rapid Bucuresti.

La 26.11.2009 16:39:32, zorba a spus:

Baratky pe cind juca la CAO Oradea le-a administrat Rapidului asa o infringere ca astia au decis ca unica solutie sa-l anihileze este sa-l aduca la Rapid.Cind au jucat in cupa Europei cu Admira Viena (una din cele mai tari echipe ale Europei ,atunci era Wunder teamul austriac)portarul lor a ramas mut cum Baratky l-a executat,cazut pe spate in careu cu mingea linga el,portarul s-a aruncat sa ia mingea iar Giussy a jucat mingea pe picior pe talpa si apoi a lobat-o cu spatele peste portarul ce se arunca spre el..Intr-adevar avea un talent enorm..pacat..

La 26.11.2009 15:26:21, exxocet a spus:

Sunt in asentimentul lui 10nutz10nutz, DOBAY trebuia sa fie inclus in topul celor mai buni fotbalisti romani ai tutruror timpurilor.

La 26.11.2009 14:01:13, ploiesteanu a spus:

Formatia prezentata de eugen 76 este a Chinezului.Ripensia a avut multi jucatori de origine maghiara pentru ca erau foarte valorosi,iar ei voiau sa fie cei mai buni.Sa stiti ca si antrenorii lor erau tot straini.Primul lor antrenor,austriacul Plattko,venea de la Barcelona.Baratky chiar a jucat la celebra Hungaria Budapesta,iar la in turneu in America de Sud,a fost rapit de un mare bogatas,care vrajit fiind de el a vrut sa faca o echipa la care el sa fie actorul principal.

La 26.11.2009 13:11:18, Maxone42 a spus:

@Eugen@. Dom'le cred ca te inseli si oarecum confunzi Chinezul Timisoara (Transilvania inca nu se unise cu Tzara Romineasca cind fusese infiintata Chinezul) care la inceputuri avea intradevar doar jucatori de nationalitate maghiara in lot, cu Ripensia Timisoara.

La 26.11.2009 13:09:20, Maxone42 a spus:

Bineinteles Risky, Baratky era atit de bun (GENIAL) incit publicul l-ar fi vrut la echipa lor si ORICARE echipa din Europa l-ar fi vrut pe Baratky.

La 26.11.2009 12:10:31, Risky a spus:

Universul 20 iunie 1940, dupa meciul Hungaria Budapesta - Rapid Bucuresti 1-2: La Budapesta publicul a cerut ca centrul atacant al HUNGARIEI sa fie schimbat cu… BARATKY.

La 26.11.2009 11:41:19, eugen76 a spus:

@arad..Cu asta ai spus totul.."Una dintre cele mai importante"

La 26.11.2009 11:15:36, dinARAD a spus:

Iar gresesti. Inainte de venirea comunistilor, au fost echipe care au avut rezultate remarcabile pe plan European, Rominia era OK din toate punctele de vedere, iar comunistii au venit. Dupa venirea comunistilor, a luat ceva vreme ca totul in Rominia inclusiv fotbalul sa fie pe linia de plutire si citeva echipe (UTA, Rapid, CCA, Dinamo) au avut rezultate destul de bune , dar nu acea continuitate de care vorbeai. Intradevar, acea continuitate in Europa a fost data prima oara (dupa razboi) de Craiova Maxima si asta s-a intimplat la Craiova. dar daca nu era Craiova, ar fi fost altcineva si sunt sigur ca Steaua1986-1989 sau Dinamo dupa Steaua ar fi fost aceleasi echipe "de glorie" care au fost , cu sau fara Craiova maxima. daca judeci asha, pai atunci sunt destule echipe care se pot mindri cu ceva, sau care au contribuit cu ceva nou, sau care au avut rezultate in Europa, dar datorita unui gol stupid sau a unei greseli de arbitraj sau al nenorocului au ratat semifinala vreunei competitii (Craiova a ajuns pina in semifinala, nu-i asa?). Nu va abrogati merite mai mari decit este necesar. Da, Craiova maxima a fost inca o caramida la temelia fotbalului Rominesc. Una dintre cele mai importante, dar nu singura si nu cea mai importanta. Nu exista "cea mai importanta", exista o multitudine de lucruri care duc la ceva.

La 26.11.2009 10:59:40, eugen76 a spus:

@ dinARAD..omule sunt total de acord cu tine in cele afirmate de tine,dar gandeste ca un om ,nu ca o maimuta si cu sufletul...craiova maxima a pus piatra de temelie a fotbalului romanesc spre marea performanta in europa..cu toate ca mai bateam si noi echipe mari acasa,in europa nici nu existam,eram echipe bge,scontoriga,lahti,etc din lumea a 3-a a fotbalului.pun pariu ca daca craiova nu ajungea unde a ajuns,acum nici nu vorbeam de steaua 86...atunci s-a vazut ca se poate..ai sa nu mai vorbim de echipe de circ,si ma gandesc ca prin anii 46,72 cand jucam cu o echipa spaniola,germana,italiana, nu scapam fara un sac de goluri la ei acasa...pff

La 26.11.2009 10:50:56, dinARAD a spus:

Alin, iti multumesc ca ai pus UTA lui Domide printre aceste echipe iubite, dar sa stii ca nu poti face abstractie de Rapid. Ce iubire mai mare decit Rapidul vrei , cind acest Rapid si atunci cind era in B (si a fost multi ani in B) aduna cei mai multi spectatori si suporteri si avea numai stadioane pline si suporteri cu duiumul si deplasari spectaculoase inca decind FCArgesul sau Craiova inca nici nu existau pe harta fotbalistica. Nu pune Rapidul in aceeasi oala cu Steaua si Dinamo pentru ca gresesti amarnic. Si nu fi subiectiv. Nu sunt rapidist iar stelist sau dinamovist cu atit mai putin , dar iti spun eu de ce au Steaua si Dinamo cite 3 echipe iar Rapidul 2 (cu toate ca ar fi trebuit sa fie 3): Pentru ca, ca si performanta, Steaua si Dinamo au avut intradevar cam cite 3 echipe mari, iar ca performanta dar mai ales echipe legendare cu jucatori legendari, Rapidul a avut tot 3 echipe. Celelalte Cluburi nu se pot mindri cu asta. Craiova inafara de Craiova Maxima nu a mai avut nimic. FCArges, dupa Dobrin si inaintea lui nu a fost nimic... etc...etc... Hai sa fim drepti si corecti si sa nu vorbim vorbe numai de dragul de a vorbi, pentru ca cine are legatura cu fenomenul fotbal si cine este documentat stie exact ce se intimpla si ca ceea ce spun eu (ca ne place sau nu) este realitatea.

La 26.11.2009 10:43:19, eugen76 a spus:

@Maxone42..noi ce vorbim aici?. una sa fie un club romanesc cu straini, si alta e sa fie un club total strain in propria oras..clubul era infintat de maghiari de la primul conducator pana la ultimul jucator..doar oamenii de serviciu,spalatori,maturatori, etc. erau romani.romanii aveau interzis sa joace in echipa...acum intelegi?

La 26.11.2009 10:31:31, alin a spus:

E o competitie interesanta, insa neloiala! Nu stiu ce cauta aici Poli '80, echipa care nu a castigat nici un campionat national si nu apar echipe de legenda ca UTA 46 a lui Petschovski, Chinezul anilor 20 si de ce au Steaua, Dinamo si Rapid cate 3 echipe? In rest salutam prezenta celor mai iubite echipe din tara: Craiova lui Balaci, UTA lui Domide, Petrolul lui Dridea, Ripensia, Venus si Argesul lui Dobrin in top.

La 26.11.2009 10:30:39, Maxone42 a spus:

Si apropo, nu va "speriati" ca o sa pierdeti acea "Cupa De Legenda" in fatza lui Poli'80 , pentru ca oricum acest "concurs" este total needificator. Rapidistii, stelistii si dinamovistii voteaza unii impotriva altora, perioadele este greu sa le compari SI MAI ALES, toate acele echipe au fost DE LEGENDA la vremea lor incepind cu Ripensia si RAPID ... continuind cu Rapid , Petrolul, UTA si continuind cu Rapid, FCArges, Craiova, Dinamo si Steaua... asta este. Iar daca este sa vorbim despre CLUB DE LEGENDA, acesta poate fi NUMAI RAPIDUL, datorita CONTINUITATII si a celei mai lungi TRADITII si ISTORII inconfundabile , datorita SUPORTERILOR UNICI pe care Rapidul ii are , datorita NUMEROSILOR fotbalisti DE LEGENDA care au aparat culorile acestui club si datorita NENUMARATOR LEGENDE (ADEVARATE) pe care acest inegalabil club le are.

La 26.11.2009 10:28:36, Maxone42 a spus:

Eugen76, stiu ca esti fan Craiova, dar cu tot respectul iti spun ca esti in eroare. Dupa cum mai spunea cineve la alt topic, in perioada interbelica Rominia era foarte cosmopolita si "avangard" iar oamenii deschisi la minte. Erau multi jucatori de nationalitate maghiara sau germana care jucau la marile echipe din acea glorioasa vreme a Rominiei. Si la Rapid au fost citiva, care este problema??? Majoritatea acelor jucatori erau nascuti si crescuti in Rominia deci erau cetateni romini ca si tine. Eu stiu ce nu va "convine" voua oltenilor, dar stati linistiti ca INAINTEA voastra au fost altii. Nici nu a inceput fotbalul si nici nu sa terminat cu voi, asta IN MOD SIGUR. Cind altii aveau echipe voi inca nici nu stiati ce este ala fotbal, asa ca respecta traditia si istoria altora pentru ca, cu rautatzi si frustrari si "texte" de astea xenofobe si de doi lei nu faci nimic, asculta-ma pe mine. Ba DinContra, devii/devenitzi NEsuferiti si NEagreatzi.

La 26.11.2009 09:22:43, eugen76 a spus:

SA TERMINAM CU MINCIUNA!..Componentii echipei Ripensia timisoara;Ritter- Kondor , Hoksary, Fenyvessy , Toth Bedo, Rajnak, Steiner, Frech I , Matek, Tanzer , Frech II....pfffff toti bozgori..si tot se lauda ca timisoara a infintat fotbalul..

La 26.11.2009 09:20:10, istvantoth a spus:

E foarte bine ca se vorbeste si de trecut pentru ca temelia fotbalului romanesc nu sta in fumatorii de rotocoalehai CAO singura campioana a doua tari hai Staruinta

La 26.11.2009 09:10:02, Maxone42 a spus:

Mi-au dat lacrimile. Si da, cu toate ca prin legendarul Grant s-au perindat nenumarati fotbalisti de de legenda, Baratky ramine nestematul din coroana celui mai de legenda club din Rominia, Rapid Bucuresti. Si cu toate ca Rominia a dat citiva fotbalisti imensi care au ramas in sufletele tuturor suporterilor de fotbal, precum Baratky, Dobay, Ozon, Petchovsky, Dobrin, Balaci sau Hagi, cei mai multi considera Minunea Blonda a Giulestiului cel mai mare TALENT nascut vreodata... Atentie, am spus TALENT. Hagi a fost un mare fotbalist, dar daca se "antrena" precum Dobrin ca sa nu mai spun de Baratky, nu ar fi fost nici pe jumatate ceea ce a fost. Hagi ca si Balaci sau Petchovsky au fost stitlul de fotbalisti cu picioarele pe pamint, care isi luau meseria "in serios" si au muncit mult ca sa ajunga unde au ajuns (chiar daca Balaci mai tragea cite o dushca din cind in cind). SuperGeniile Baratky si Dobrin, erau niste artisti. Artisti INEGALABILI si cu SUFLET de artisti. Genul care (de ex. Baratky) noaptea si-o petreceau cu femeia iubita si cu sticla de vin iar a doua zi uimeau o lume intreaga cu magia lor. ACESTA ESTE ADEVARATUL GENIU. Dumnezeu sa te odihneasca maestre.

1 2

VORBA TA:

capcha

Ultimele rezultate

Finala mica

Finala

IATA SI CLASAMENTELE

Grupa A

1.

Craiova Maxima

7 pct
2.

Ripensia '33

7 pct
3.

Steaua '89

1 pct
4.

Rapid '72

1 pct

Grupa B

1.

Poli '80

9 pct
2.

UTA '70

6 pct
3.

Rapid '40

3 pct
4.

Dinamo '90

0 pct

Grupa C

1.

Steaua '86

7 pct
2.

"U" Stiinta '65

5 pct
3.

Venus '40

4 pct
4.

Dinamo '71

0 pct

Grupa D

1.

FC Arges '79

9 pct
2.

Petrolul '63

6 pct
3.

CCA '52

3 pct
4.

Dinamo '84

0 pct
paykasa - paykasa kart