footballisti de legenda
Miodrag Belodedici
"Mereu o lupta cu adversarul, niciodata un razboi"
"Am văzut poze cu Ripensia în Cişmigiu, semănau toţi cu Rudolf Valentino, pălării de fetru, trench-coaturi, cravate frumoase, ţinută elegantă, după ultimul strigăt al mode", spunea regretatul Ioan Chirila despre echipa timisoreana
Ripensia intr-un meci cu marele Milan
Nume dat după expresia latină Dacia Ripensis?
Primul club profesionist de fotbal din România s-a înfiinţat la Timişoara, oraş care se poate lăuda şi cu primul meci de fotbal organizat în România. Dinspre Arad vin însă contestaţii: "La noi, pe maidanele oraşului, mingea se bătea încă de la 1888".Pe data de 21 octombrie 1928, Cornel Lazăr, administratorul financiar al judeţului Timiş şi fostul preşedinte al celeilalte echipe de legendă a Timişoarei acelor vremuri, Chinezul, pune bazele Ripensiei. De ce s-a ales acest nume? Explicaţia a încercat-o, în 1984, academicianul Alexandru Graur: "Pot doar să presupun, deoarece nu ştiu ce a fost în mintea celor care au ales numele acesta. Dacia vecină cu Dunărea se chema în limba dacă Malvensis: avînd în vedere că mal, cuvîntul românesc, este de origine dacă, nu ne vom mira aflînd că romanii au tradus numele prin Ripensis (ripa, de unde cuvîntul nostru rîpă, înseamnă în latineşte mal, coastă). Probabil că de la Dacia Ripensis s-a luat numele Ripensia".
Cea mai tare echipă a anilor 30
Deşi înfiinţată în 1928, Ripensia, echipată în galben-roşu, a jucat primul meci oficial abia în 1930, Ripensia-A.M.E.F.A., 3-2. În campionat, din cauza statutului de echipă profesionistă, iar campionatul unul de amatori, s-a putut înscrie abia din 1932. Au urmat, imediat, succesele: titlul în 1933, 1935, 1936, 1938, Cupa în 1934, 1936, finalistă a Cupei în 1937 şi 1938. Apogeul în competiţiile internaţionale avea să fie atins în 1938, cînd Ripensia avea să elimine A.C. Milan în Cupa Europei Centrale (3-0, 1-3)!
Victimă a comunismului instaurat după război
Echipa de aur a Ripensiei cuprindea puţine nume care astăzi ar fi recunoscute ca fiind româneşti, semn al cosmopolismului care domnea şi atunci, ca şi acum, în "Mica Vienă": Zombory (Pavlovici) - Burger, Hoksary - Deheleanu, Kotormany, Lakatos (Moravetz) - Bindea, Beke (Raffinsky), Ciolac, Schwartz, Dobay. Echipa avea să aibă o viaţă scurtă, deşi încărcată de prestigiu, fiind desfiinţată în 1948, după şapte ani în care se stingea încetul cu încetul din lipsă de fonduri şi ca urmare a schimbării regimului politic. Ultimul meci jucat de Ripensia datează din 1941, fiind jucat şi cîştigat tocmai în faţa rivalei locale, Chinezul, 3-2.
Ripensia, elogiată de italieni
După eliminarea lui AC Milan, fostă FC Milano, din Cupa Europei Centrale, numită şi Mitropa, după un 3-0 la Timişoara şi 1-3 în Italia, presa peninsulară s-a întrecut în elogii la adresa românilor. "Ripensia are cîteva valori mari: fundaşul Burger, extremele Bindea şi Dobay au loc în orice echipă din Europa Centrală", spuneau ziariştii de la Gazzetta dello Sport, lăudîndu-l în mod special pe Dobay, "cel mai bun fotbalist român al timpului".
Tîmplari "profesionişti"
Regretatul ziarist Ioan Chirilă i-a descris pe jucătorii de legendă ai Ripensiei: "Ripensia a fost cea mai aristocrată echipă de fotbal. Se spune că era prima echipă profesionistă. De acord, numai că ripensiştii nu-şi permiteau luxul de a trăi doar din fotbal. Era profesionism cu bani puţini, iar în timpul liber erau slujbaşi la Primărie sau tîmplari. Am văzut poze cu Ripensia în Cişmigiu, semănau toţi cu Rudolf Valentino, pălării de fetru, trench-coaturi, cravate frumoase, ţinută elegantă, după ultimul strigăt al modei".
Ultimul ripensist a murit la 93 de ani
Vasile Deheleanu a fost cel mai longeviv jucător al Ripensiei, decedînd la 93 de ani, în 30 aprilie 2006. Nea "Vasa" , cum îi spuneau prietenii, a evoluat, în afară de Ripensia, la Poli Timişoara, România Cluj şi UDR Reşiţa. Retras din activitate la 28 de ani, Deheleanu s-a ocupat apoi de meseria sa, de economist, dar a rămas fidel fotbalului, ca antrenor al juniorilor Ripensiei, cu care a luat titlul în 1948.
Prima finală a Cupei, rejucată
Prima finală a Cupei României din istorie le-a adus faţă în faţă pe Ripensia şi Universitatea Cluj. Deşi la prima ediţie, avea să fie o finală "cu cîntec". Clujenii, nemulţumiţi că finala se joacă la Timişoara şi nu pe teren neutru, afirmă că vor trata jocul ca pe unul amical. Cîştigă Ripensia cu 3-2, dar mai tîrziu, în acea toamnă, finala se va rejuca, la Bucureşti. De data aceasta, timişorenii aveau să se impună şi mai clar, cu 5-0!!
ECHIPA STANDARD RIPENSIA 33
William Zombory – Rudolf Burger, Francisc Agner - Vasile Deheleanu, Rudolf Kotormany, Eugen Lakatos - Silviu Bindea, Zoltan Beke, Gheorghe Ciolac, Alexandru Schwartz, Ştefan Dobay
Portari: William Zombory , Ioan Babin
Fundasi: Rudolf Burger , Francisc Agner , Balasz Hoksary
Mijlocasi: Vasile Deheleanu , Rudolf Kotormany , Eugen Lakatos , Adalbert Hrehus
Atacanti: Silviu Bindea , Zoltan Beke , Gheorghe Ciolac , Alexandru Schwartz , Ştefan Dobay , Ladislau Raffinsky
Antrenor principal: Eugen Konrad
La 09.12.2009 15:37:06, Ernest a spus:
Pacat cu regimul comunism s-au distrus multe... Si as mai vrea ca fotbalul sa fie un spectacol pe "bani putini", adica jucatorii sa joace din placere nu din dorinta baniilor!
La 30.11.2009 17:42:17, Danny414 a spus:
Ripensia se pare ca era o fortza la acea vreme si in Europa
La 30.11.2009 17:21:41, un om.... a spus:
ce frumos era fotbalul atunci........
La 30.11.2009 15:08:47, tms a spus:
aho aho
La 28.11.2009 11:07:43, Tristar a spus:
Pur si simplu, nu conteaza! Nu conteaza cum te-ai format, CA ECHIPA,cine a dat banii, cine te-a sprijinit, in ce epoca ai jucat. IMPORTANT E FENOMENUL SPORTIV! IMPORTANT E CA AI EXISTAT! Respect pentru Ripensia, Chinezul, CAO, Venus, Carmen, Unirea Tricolor sau altele, pionieri in ale fotbalului romanesc. Dar, acum sunt istorie. Nu sunt de vina jucatorii de la Dinamo, Steaua, ASA sau care or mai fi jucat la cluburi militarizate, ca aceste echipe au devenit in timp cele mai bune! Si Rapidul(CFR Bucuresti-ECHIPA COMUNISTA FINANTATA DE MINISTERUL TRANSPORTURILOR, chiar daca suporterii rapidisti se bat cu caramida in piept ca ei "NU SI NU"), si Poli Timisoara, UTA, Petrolul, FC Arges, asa-zisa MARE CRAIOVA MAXIMA sau ce echipa comunista mai vreti voi, dupa razboi(PENTRU CA TOATE AU FOST COMUNISTE, FINANTATE DE LA BUGETUL DE STAT, DE MINISTERE SAU CONSILII JUDETENE DE PARTID), cand au castigat cupe sau titluri, au ufacut TRAFIC DE PARTID DE INFLUENTA! Restul e cancan!
La 25.11.2009 17:08:16, don_cipanu a spus:
sm si eu o rugaminte de ce va dati toti isteti ce aveti cu echipa asta daca istoria spue ca a fost primul club profesionistdin tara ce va ofticati asa mai vine si scorpionul cu lectii de istorie ...si mai ceva pt astia de prin tara dar mai ales pt bucuresteni de ce va ofticati??...nu am sa inteleg pt ca atunci cand in vestu tarii se juca fotbal??
La 25.11.2009 13:23:13, dani a spus:
echipa tare
La 21.11.2009 10:36:47, iri a spus:
Finala cupei Ripensia-Poli pe arena Banatul.
La 20.11.2009 20:14:43, iri a spus:
Tempo Ripi!
La 20.11.2009 19:52:41, ci-tim a spus:
ares, rogu-te... cu timisoara, "oras mic, usor de intretinut, nimic spectaculos" nu sunt de acord! la un moment dat, a fost capitala (de vara) de regat. iti recomand sa citesti istoria timisoarei. pt inceput, de pe google. merci!
La 20.11.2009 16:09:19, Ion Dumitru a spus:
Chiar dacă sunt suporter al Universităţii Craiova de când mă ştiu, fotbalul jucat de RIPENSIA şi performanţele ei din aceea vreme nu cred că pot fi egalate de vreo echipă din România. Să nu uităm că discutăm despre echipe de legendă, dar observ că legenda urii clasice DINAMO STEAUA sau invers intră şi pe acest tărâm. Şi e păcat. Cred că mulţi din cei c are au scris aceste comentarii n-au prins LIVE Steaua 86, Dinamo 84 , Craiova Maxima , Argeş 79. Eu unul le-am prins şi jos pălăria echipelor care au adus faimă României, socialistă sau necomunistă.
La 19.11.2009 21:49:53, scorpionul a spus:
@ babuinu: din mesaj imi este clar ca ai trecut (sau treci inca) prin facultatea de istorie. cu toate acestea, nu ai dreptate. Dacia Malvensis este formatiune administrativa creata la nord de Dunare si pastreaza toponime de origine dacica ca si celelalte doua, Apulensis si Porolissensis. La crearea Daciilor Aureliene in sudul Dunarii toponimia devine pur latina Dacia Ripensis respectiv Dacia Mediteraneea. Atata vreme cat (la epoci diferite) provinciile limitrofe Dunarii au fost Malvensis la nord si Ripensis la sud nu vad de ce consideri ca nu puteau sa-si ia numele de la Dacia Ripensis, in proximitatea careia se afla Timisoara. Cu atat mai mult cu cat rivala de pe plan local se numea Chinezul dupa Pavel Chinezul, personajul istoric medieval. Exista deci un precedent in zona Timisoarei de a denumi un club de fotbal cu inspiratie in istorie. Nivelul intelectual al oamenilor implicati in fotbal in epoca aceea era imcomparabil cu cel al jenantilor din ziua de azi. o privire fugara aruncata in acea perioada ne va arata profesori universitari, doctori, profesori, etc. si nu ma refer strict la echipele universitare.
La 19.11.2009 11:20:26, speedy a spus:
chiar are vreo importanta unde s-a jucat primul meci, de ce s-a desfiintat Ripensia, care oras cate titluri are? Eu zica ca eu o idee interesanta a celor de la Gazeta si va fi un joc interesant.Sunt foarte convins ca fotbalistii de atunci ar face fata fara probleme si acum. Nu stiu daca ar defila. Fotbalul s-a schimbat. Cu siguranta, cu stilul de joc de atunci ar lua bataie si de la echipe de divizia a treia. Dar calitatea jucatorilor era foarte buna, si sunt convins ca s-ar fi adaptat fara probleme la stilurile de joc si la ideile tactice de acum. Nu putem decat sa speculam pe marginea acestor subiecte. Nu putem face comparatii nici macar intre jucatori sau echipe mult mai apropiate ca epoca. Sau pute, dar sunt pline de subiectivism
La 19.11.2009 09:41:11, ploiesteanu a spus:
@west.Te inseli,eu sunt un mitic,dar desi i-mi iubesc echipa,adica Petrolul,afirm cu tarie ca RIPENSIA este o adevarata legenda,care nu ar fi trebuit sa moara niciodata.Dar de...ciumelor rosii nu le-a placut excelenta.N-am inteles de ce nimeni din Timisoara nu a dorit sa reinoade traditia marii RIPENSIA.
La 19.11.2009 09:12:46, Bogdan Lungu a spus:
Regret, mai ales acum, cand Poli isi cauta identitatea, ca Ripensia, ramane o ecgipa a trecutului fotbalistic din Timisoara.
La 19.11.2009 08:05:20, ovidiu_f a spus:
Doua aspecte pe care tin sa le corectez: Vasa Deheleanu a murit in 2003, nu in 2006, iar ultimul ripensist a fost, de fapt, Simion Andreescu! Acesta a jucat la Ripensia in anii 38-41, dar i-a mai prins pe Bindea si Dobay. Simion Andreescu s-a stins anul trecut, in primavara, la 86 de ani. Asta ca sa respectam adevarul istoric:)
La 19.11.2009 03:09:13, scorpionul a spus:
@ costin: le amesteci asa de rau ca e clar ca nu ai habar de ce vorbesti: 1. chinezul are sase campionate consecutive castigate, record in vigoare si in prezent deoarece Rapidul a intrerupt o alta serie de sase titluri castigate si de steaua (in 1999). Ripensia are si ea 4 titluri. minim 10 in total. x2 fac 20. stai prost rau cu aritmetica. sau la caniserie nu va mai invata sa numarati? era principala activitate a comunistilor dupa razboi, va ridica nivelul intelectual prin alfabetizare si aritmetica (observa ca nu ma refer la matematica. aia deja este grea rau de tot pentru voi). 2. FC Arges este urmasa directa a lui Dinamo Pitesti asa ca ce au suferit ei este echivalent cu ce a suferit dinamo de la steaua =)). deci nu se pune. U Craiova este alta poveste desi Craiova Maxima a fost facuta cu ajutorul fostului ministru de externe comunist St.Andrei. Oricum, ambele au fost infiintate dupa 1944. Ambele au fost creatii in timpul regimului comunist. Asa ca...despre ce vorbesti?
La 19.11.2009 02:48:35, scorpionul a spus:
@west: Ripensia a fost desfiintata pentru ca era club profesionist si pentru ca trebuiau distruse marile cluburi ale Regatului pentru a le lua locul in timp clonele comuniste. Treaba cu desfiintarea ca ar fi fost din Banat este o ineptie. primele orase in care a ajuns titlul in primii ani dupa razboi au fost Arad si Oradea, adica doua orase din vest (sau "west" daca preferi) in detrimentul Rapidului (singura supravietuitoare dintre echipele mari interbelice), deci o echipa bucuresteana. printro astfel de pozitie nu esti cu nimic mai bun decat miticii despre care vorbesti. Sunt maramuresean, asa ca nu te obosi sa ma injuri ca-s mitic :)). Respect Ripensia, cea mai importanta echipa a Romaniei interbelice (desi sunt rapidist, ce este, este)
La 19.11.2009 00:55:20, CRISTI TM a spus:
LA TIMISOARA IN 1902 SE JUCA PRIMUL MECI DE FOTBAL DIN ROMANIA(CU TOATE CA UNII SPUN CA S-A JUCAT MULT MAI DEVREME TOT LA TIMISOARA)IN ALTE LOCURI DIN ROMANIA DE ATUNCI TARANI PREGATEAUA RASCOALE VEZI 1907 SI PE LOCURILE UNDE SUNT ACUM TERENURI DE FOTBAL ZBURDAU CAPRIOARE, ASA CA DE FOTBAL VORBITI CU RESPECT CAND VINE VORBA DE TIMISOARA
La 19.11.2009 00:29:08, sile a spus:
IStorie pura. Oare Dinamo si Steaua au asa ceva?
La 19.11.2009 00:27:23, west a spus:
Costine,tu vorbeti din ceea ce ai auzit acolo la tine in sud sau est.De noi riile rosii si-au batut joc cum au vrut.Ne-u deportat,ne-au confiscat proprietatile si multe alte chestii.Nu te plictisesc acu cu toate.Ripi a fost desfintata pt.ca era din Banat.Singurul motiv.Miticii nu o sa ne suporte niciodata din simplu motiv ca sintem mai buni ca ei.
La 18.11.2009 21:44:56, victor a spus:
As vrea sa raspund celor care din necunoastere si gindire superficiala sustin ca steaua si dinamo n-ar fi facut prea multe rele. Hai sa va spun o istorioara scurta, dar elocventa. Fratele bunicului meu a fost in inchisoare dupa razboi citiva ani. A stat in celula cu doi oameni politici care dupa razboi au pus bazele sportului in epoca noua. Directivele de la Moscova au fost clare. Cluburile aristocrate trebuie sa dispara, ramin doar cele cu caracter muncitoresc sau universitar care vor fi preluate de stat. Echipelor aristocrate de traditie li se vor confisca bunurile. Insa cel mai interesant este ca, aparitia cluburilor militare nu a fost intimplatoare. Tot Moscova a hotarit, pe linga cluburile muncitoresti si studentesti, sa infiinteze doua cluburi militare puternice, crema in fiecare tara din blocul comunist. De ce militare ? Pentru ca vroiau sa se bata cu capitalistii, insa asta insemna ca trebuie sa iasa din tara la diverse competitii, iar acest lucru trebuia asigurat prin juramintul de militar. De aceia echipele militare au fost cele care au facut performanta. Dupa revolutie, zice Costin dinamo a cistigat 6 campionate. Da asa este, pentru ca toti smecherii care au furat alti bani sau orientat tot catre echipele bogate, iar pentru restul a trebuit sa treaca ani pina sa vina oameni cu bani care sa vrea sa investeasca si in ele. In mod normal trebuia sa fiti desfiintati asa cum ati facut si voi cu echipele care va incurcau si va faceau concurenta, atunci ati fi cistigat macar iertarea nu uitarea.
La 18.11.2009 21:22:00, babuinu a spus:
malvensis nu are nicio legatura cu ripensis....dacia malvensis era o unitate administrativa a daciei traiane creata in jurul anului 168,ipotetic in jurul asezarii din oltenia malva(adica cioroiul nou, un sat din oltenia azi) dacia ripensis e provincia de granita infiintata dupa retragerea asa zis aureliana, de fapt a lui gallienus, la sud de dunare. mai tarziu, unitatile militare care aparau granita(pe vremea lui diocletian)au primit numele de milites ripensis...adica armata de la frontiera, nu din ripa...dar, cum de multe ori, frontiera imperiului se afla pe un mal de apa(pe o ripa adica), de aia i-au pus numele asa, ca era la granita romaniei...nu avea nicidecum legatura cu dacia ripensis, sau nici atat cu dacia malvensis.
La 18.11.2009 21:13:56, garincha a spus:
sunt cam tanar dar nu intzeleg ce cauta anumite ,,cluburi " in acest omagiu adus acestui sport care se numeste fotbal.fara stalin
La 18.11.2009 19:12:56, ploiesteanu a spus:
@anotak Iar eu spun,ca echipele de atunci,in vremea de acuma si beneficiind de conditiile de pregatire de acum,ar defila prin prima divizie la ce calitati aveau acei jucatori.Stefan Dobay a scris o carte intitulata "SUT GOOL".El spune ca la meciurile lor ,stadioanele erau pline,sunt multe fotografii in carte si erau pline.Cartea a aparut in 1978,iar Dobay a fost un jucator imens al timpului sau.A antrenat printre altele pe STEAUA,DINAMO,UTA.Stii cine spune el in carte ca e cel mai bun jucator pe care l-a vazut in viata lui?SILVIU BINDEA,extrema dreapta a RIPENSIEI,asta ca sa ne dam seama de calitatea fotbalistilor de atunci.Apropo,cum crezi ca ar juca fandositii de fotbalisti de azi pe terenuri de zgura,asa cum erau atunci majoritatea?
La 18.11.2009 18:58:54, Suporter a spus:
frumos, cand este traditie, totul este frumos. ce meciuri erau pe vremuri intre Universitatea 1919 Cluj si Ripi. dupa ce a venit comunismul ne a furat pana si fotbalul din provincie, distrugand echipe si furand jucatori.
La 18.11.2009 18:28:34, anotak a spus:
as mai avea ceva de spus.toate acele echipe,frumoase si mari,pentru acele vremuri,la ora actuala,cu acel stil de joc,nu ar putea sa reziste nici macar in liga a-III-a.la meciuri de campionat mergeau cam 1000-2000 de spectatori,exceptie facea cate un derby si cate o intalnire internationala,asa ca cei care spun ca unele echipe s-au desfiintat din cauza lipsei de spectatori,se inseala.aceste echipe au fost desfiintate la directivele celor potenti din acea vreme(vezi:unirea tricolor,venus,ripensia,chinez ul,parca mai era una ciocanul)
La 18.11.2009 18:12:17, anotak a spus:
unu'costi,scrie ca dupe '89 nu mai avem comunism si comunisti la puterte.oare???
La 18.11.2009 17:47:49, Valeriu28 a spus:
Pe Kotormany l-am vazut. Venea mingea din degajarea portarului si o prelua din voleu spre Bindea. Era si mare si puternic.
La 18.11.2009 17:18:16, iri a spus:
Aici este vorba de FOOTBALL amice,nu despre turca epocii rosii.Nu este locul de a afisa preferintele noatre pentru anumite echipe ci pur si simplu sa ne bucuram de ceea ce a fost odata.
La 18.11.2009 17:11:24, iri a spus:
Pentru pasionati si numai cautati cartea numita Ripensia-Nostalgii Fotbalistice ,scrisa de un ripensist domnul Cristofor Alexiu.
La 18.11.2009 17:06:39, Costin a spus:
Fara suparare ma timisorenilor dr ripensia asta n-a avut suporteri de aceea s-a desfiintat... asta e adevarul, voi timisorenii o sa tineti mereu cand cu o echipa cand cu alta ca asa sunteti voi ... Ideea e simpla, dintre echipele Bucurestene doar Dinamo si steaua au fiecare de 2X mai multe titluri decat toate echipele din timisoara cumulat !!!! sunteti mici ... inexistenti.. bafta :)
La 18.11.2009 17:03:15, ado1983 a spus:
bine spui iri! felicitari
La 18.11.2009 17:02:16, ado1983 a spus:
nu cred ca nu au avut suporteri. dar ,vezi tu Costine, cu acel sistem nu te pute-ai pune si daca te uiti pe atunci aceste echipe nu prea contau in lupta de la varful ierarfiei si nu erau un simbol! Comunismul nu a facut altceva decat sa dea in simboluri si in valori pentru a egaliza! cand Rapid, FC Arges sau Stiinta Craiova au scos si ele capul imediat le-a fost taiat elanul!
La 18.11.2009 16:59:16, iri a spus:
Cand vorbim despre Ripensia ne aducem aminte de fotbalul spectacol,de placerea de a juca,in general de vremurile bune de altadata.Ripensia este legenda fotbalului romanesc,pe cand alte echipe doar amintirea unor vremuri triste.
La 18.11.2009 16:54:26, Costin a spus:
@ado1983, N-ai priceput ce am spus eu ! Tocmai asta spuneam, ca desi si acele echipe au siferit din cauza sistemului, au reusit sa treaca peste si sa existe in continuare datorita sustinerii suporterilor nu s-au desfiintat.. in schimb Ripensia n-a avuit sustinere si n-a rezistat
La 18.11.2009 16:49:04, ado1983 a spus:
costin ... se vede ca nu ai putere sa vezi anumite lucruri! tu vezi doar dinamo si uiti ca si rapidul a suferit din cauza altor echipa care erau a unor departamente, FC Arges a avut si ea de suferit (D-zeu sa-l ierte pe Dobrin), iar de Craiova nu mai vorbim!
La 18.11.2009 16:41:25, Costin a spus:
Fc Arges cum de nu s-a desfiintat din cauza sistemului 'ticalosit'? Dar Rapidul? Dar Craiova ? Crede-ma , nu e vina sistemului ca s-a desfiintat Ripensia ! La voi in Timiora nu exista fani ai unei echipe specifice, la voi cum apare o echipa mai asarita in oras, cum tineti toti cu ea ! Daca actuala fc timisoara va retrograda anii viitori i Cfr Timisoara va ajunge-n liga I toti timisorenii o sa tina cu Cfr Timisoara si-o sa uite de fc timioara de azi ..
La 18.11.2009 16:39:03, BID a spus:
Am avut fericita ocazie sa lucrez prin anii'80,alaturi de Burger.Avea,saracu, picioarele distruse de fotbal dar a trebuit sa se angajeze pentru a-si completa anii.Ne-a aratat albume din tinerete si daca ma gandesc la ce si cate ne-a povestit,nu stiu daca noi,ca popor,ca mentalitate am evoluat sau mai degraba am involuat.Apropo,nici Poli nu exista pe vremea aceea.
La 18.11.2009 16:34:27, ado1983 a spus:
corect ca nu mai exista! dar nu mai exista datorita sistemului ticalosit care a fost si care a distrus o parte din istoria fotbalului de la noi! aici e problema de fond!
La 18.11.2009 16:27:26, Costin a spus:
@ado1983, Tarziu pentru ce? Si in Bucuresti se juca fotbal pe vremea respectiva Existau Unirea Tricolorul sau Victoria BGucuresti din cate stiu. E aiurea sa compari o echipa care a disparut (Ripensia) cu o echipa care mai exista si-n ziua de azi (Dinamo)....
La 18.11.2009 16:23:57, ado1983 a spus:
1) pt costin: numele e ado1983 si nu 1984 2) pt acelasi costin: 1948 ... cam tarziu, nu crezi? la timisoare, arad oradea sau cluj se juca demult timp fotbal. 3) pentru SB: ce evolutie? poate involutie. tu poate nu te-ai saturat de tot cea ce vezi pe la tv cum se injura si se bat intre ei. aia numesti evolutie?
La 18.11.2009 16:08:50, Sb a spus:
in loc sa apreciati articolul....stati sa analizati anumite echipe..sacrificiul duce la performanta..la evolutie..nu va convine..atunci sa va faceti campionatul vostru...in timisoara..si gata..vorbiti de echipe si de perioade..pe care nici parintii vostrii nu le-au prins..dar daca e de scandal..si de comentat..si de acuzat..pai ne bagam nu?!
La 18.11.2009 16:01:19, Fritz a spus:
Nu stiu dece atata cearta ptr. numele de Poly?...mai bine s-ar da numele echipei Ripensia si gata..ar multumii pe toata lumea.
La 18.11.2009 15:57:56, Costin a spus:
ado1984, Dinamo s-a infiintat in 1948.
La 18.11.2009 15:51:41, ado1983 a spus:
pt costin: unde era Dinamo cand se juca fotbal la Timisoara, Arad, Oradea sau Cluj? ne poti spune unde era Dinamo?
La 18.11.2009 15:48:06, Costin a spus:
@Darby, timisoara n-a mai invins-o pe Dinamo de vreo 19 ani in cmpionat ! a atut-o doar in cupa sezonul trecut ! In campionat ultimele scoruri sunt : timisoara - Dinamo 0-3; Dinamo - timisoara 3-1... diferenta de valoare dintre Dinamo sio timisoara e mult PREA MARE ca sa aveti tupeul s-o acuzati pe Dinamo ca a furat vreun titlu ..... cand voi in 19 ani n-ati reusit s-o bateti odata in campionat.
La 18.11.2009 15:45:08, Darby a spus:
Costine, cu totii stim cum au luat campionatele Dinamo si Steaua....asa ca nu te mai umfla in pene miticule....
La 18.11.2009 15:38:50, Costin a spus:
Pt cei care zic ca DINAMO a 'furat' le amintesc ca a castigat 6 campionate si dupa revolutie ! Ultimul fiind cel din 2007 cand Dinamo si-a umilit dversarele la titlu si acasa si-n deplasare castigand la scor (4-1 in giulesti si 4-2 in ghencea). Timisoara cate campionate a castigat dupa revolutie cand n-au mai fot comunistii ca sa-i fure? A...NICIUNUL !! Asta spune totul despre valoarea lor.
La 18.11.2009 15:37:47, Dorian a spus:
Respect RIPENSIA !!! , un vechi rapidist aduce elogiu unui adversar de pe vremuri . O tempora !!! respect si aplauze pentru echipe ca : Ripensia , Venus ,Carmen, Unirea Tricolor ,U Cluj,UTA . Restul marionetelor comuniste nici nu merita nominalizate.